• وبلاگ : پاي سيب
  • يادداشت : هوش مصنوعي
  • نظرات : 0 خصوصي ، 32 عمومي
  • چراغ جادو

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
       1   2   3      >
     
    + خودم 
    سلام

    بعد از اينکه دو قسمت از مبحث ACO را در وبلاگ قرار دادم بهتر ديدم تا داکيومنت کاملي از اون رو که طي يکماه گذشته تهيه کردم رو براي دانلود در وبلاگم قرار بدم. با توجه به مبحث بهينه سازي، اين الگوريتم در بسياري از شاخه هاي علمي کاربرد دارد و من اميدوارم اين مقاله به اندازه کافي مناسب باشد.

    شما متن کامل اين مقاله فارسي را مي توانيد دانلود کنيد. البته بايد توجه داشته باشيد که در جهان اينترنت هيچ مقاله ه اي بهتر از اين پيدا نخواهيد کرد.

    مقاله الگوريتم کلوني مورچه ها Ant Colony Optimization در قالبPDF

    خيلي دوست دارم بدانم که اگر کسي احتياج به اين مقاله دارد چرا آنرا دانلود مي کند.

    لطفا حتما در قسمت نظر خواهي اين مطلب را ذکر کنيد و حتما ذکر کنيد که چه انتظاري ديگري از اين وبلاگ داريد.

    + خودم 
    پيشنهاد مي کند براي آشنايي با مباحث مختلف هوش مصنوعي و هوش محاسباتي اين کتابها رو حتما مطالعه کنيد:

    کتاب هوش محاسباتي

    کتاب الگوريتم ژنتيک عملي

    کتاب الگوريتم بهينه سازي ازدحام ذرات يا الگوريتم پرندگان (PSO)

    کتاب روش هاي بهينه سازي چند هدفه

    + خودم 
    قسمت دوم:
    بهينه سازي مسائل بروش کلوني مورچه(ACO) :

    همانطور که مي دانيم مسئله يافتن کوتاهترين مسير، يک مسئله بهينه سازيست که گاه حل آن بسيار دشوار است و گاه نيز بسيار زمانبر. بعنوان مثال مسئله فروشنده دوره گرد(TSP). در اين مسئله فروشنده دوره گرد بايد از يک شهر شروع کرده، به شهرهاي ديگربرود و سپس به شهر مبدا بازگردد بطوريکه از هر شهر فقط يکبار عبور کند و کوتاهترين مسير را نيز طي کرده باشد. اگر تعداد اين شهرها n باشد در حالت کلي اين مسئله از مرتبه (n-1)! است که براي فقط 21 شهر زمان واقعا زيادي مي برد:
    روز1013*7/1 = S1016*433/2 = ms10*1018*433/2 = !20

    با انجام يک الگوريتم برنامه سازي پويا براي اين مسئله ، زمان از مرتبه نمايي بدست مي آيد که آن هم مناسب نيست. البته الگوريتم هاي ديگري نيز ارائه شده ولي هيچ کدام کارايي مناسبي ندارند. ACO الگوريتم کامل و مناسبي براي حل مسئله TSP است.


    مورچه ها چگونه مي توانند کوتاهترين مسير را پيدا کنند؟

    مورچه ها هنگام راه رفتن از خود ردي از ماده شيميايي فرومون(Pheromone) بجاي مي گذارند البته اين ماده بزودي تبخير مي شد ولي در کوتاه مدت بعنوان رد مورچه بر سطح زمين باقي مي ماند. يک رفتار پايه اي ساده در مورچه هاي وجود دارد :
    آنها هنگام انتخاب بين دو مسير بصورت احتمالاتي( Statistical) مسيري را انتخاب مي کنند که فرومون بيشتري داشته باشد يا بعبارت ديگر مورچه هاي بيشتري قبلا از آن عبور کرده باشند. حال دقت کنيد که همين يک تمهيد ساده چگونه منجر به پيدا کردن کوتاهترين مسير خواهد شد :
    همانطور که در شکل 1-1 مي بينيم مورچه هاي روي مسير AB در حرکت اند (در دو جهت مخالف) اگر در مسير مورچه ها مانعي قرار ديهم(شکل 2-1) مورچه ها دو راه براي انتخاب کردن دارند. اولين مورچه ازA مي آيد و بهC مي رسد، در مسير هيچ فروموني نمي بيند بنابر اين براي مسير چپ و راست احتمال يکسان مي دهد و بطور تصادفي و احتمالاتي مسير CED را انتخاب مي کند. اولين مورچه اي که مورچه اول را دنبال مي کند زودتر از مورچه اولي که از مسير CFD رفته به مقصد مي رسد. مورچه ها در حال برگشت و به مرور زمان يک اثر بيشتر فرومون را روي CED حس مي کنند و آنرا بطور احتمالي و تصادفي ( نه حتما و قطعا) انتخاب مي کنند. در نهايت مسير CED بعنوان مسير کوتاهتر برگزيده مي شود. در حقيقت چون طول مسير CED کوتاهتر است زمان رفت و برگشت از آن هم کمتر مي شود و در نتيجه مورچه هاي بيشتري نسبت به مسير ديگر آنرا طي خواهند کرد چون فرومون بيشتري در آن وجود دارد.
    نکه بسيار با اهميت اين است که هر چند احتمال انتخاب مسير پر فرومون ت توسط مورچه ها بيشتر است ولي اين کماکان احتمال است و قطعيت نيست. يعني اگر مسير CED پرفرومون تر از CFD باشد به هيچ عنوان نمي شود نتيجه گرفت که همه مورچه ها از مسيرCED عبور خواهند کرد بلکه تنها مي توان گفت که مثلا 90% مورچه ها از مسير کوتاهتر عبور خواهند کرد. اگر فرض کنيم که بجاي اين احتمال قطعيت وجود مي داشت، يعني هر مورچه فقط و فقط مسير پرفرومون تر را انتخاب ميکرد آنگاه اساسا اين روش ممکن نبود به جواب برسد. اگر تصادفا اولين مورچه مسيرCFD(مسير دورتر) را انتخاب مي کرد و ردي از فرومون بر جاي مي گذاشت آنگاه همه مورچه ها بدنبال او حرکت مي کردند و هيچ وقت کوتاهترين مسير يافته نمي شد. بنابراين تصادف و احتمال نقش عمده اي در ACO بر عهده دارند.
    نکته ديگر مسئله تبخير شدن فرومون بر جاي گذاشته شده است. برفرض اگر مانع در مسير AB برداشته شود و فرومون تبخير نشود مورچه ها همان مسير قبلي را طي خواهند کرد. ولي در حقيقت اين طور نيست. تبخير شدن فرومون و احتمال به مورچه ها امکان پيدا کردن مسير کوتاهتر جديد را مي دهند.
    1-1


    2-1

    3-1
    4-1
    مزيتهاي ACO :
    همانطور که گقته شد «تبخير شدن فرومون» و «احتمال-تصادف» به مورچه ها امکان پيدا کردن کوتاهترين مسير را مي دهند.

    + خودم 
    اين دو ويژگي باعث ايجاد انعطاف در حل هرگونه مسئله بهينه سازي مي شوند. مثلا در گراف شهرهاي مسئله فروشنده دوره گرد، اگر يکي از يالها (يا گره ها) حذف شود الگوريتم اين توانايي را دارد تا به سرعت مسير بهينه را با توجه به شرايط جديد پيدا کند. به اين ترتيب که اگر يال (يا گره اي) حذف شود ديگر لازم نيست که الگوريتم از ابتدا مسئله را حل کند بلکه از جايي که مسئله حل شده تا محل حذف يال (يا گره) هنوز بهترين مسير را داريم، از اين به بعد مورچه ها مي توانند پس از مدت کوتاهي مسير بهينه(کوتاهترين) را بيابند.

    کاربردهاي ACO :
    از کاربردهاي ACO مي توان به بهينه کردن هر مسئله اي که نياز به يافتن کوتاهترين مسير دارد ، اشاره نمود :
    1. مسير يابي داخل شهري و بين شهري

    2.مسير يابي بين پست هاي شبکه هاي توزيع برق ولتاژ بالا
    3.مسير يابي شبکه هاي کامپيوتري

    مسير يابي شبکه هاي کامپيوتري با استفاده از ACO :
    در ابتدا مقدمه اي از نحوه مسير يابي در شبکه هاي کامپيوتري را توضيح خواهيم داد :
    اطلاعات بر روي شبکه بصورت بسته هاي اطلاعاتي کوچکي (Packet) منتقل مي شوند. هر يک از اين بسته ها بر روي شبکه در طي مسير از مبدا تا مقصد بايد از گره هاي زيادي که مسيرياب (Router) نام دارند عبور مي کنند. در داخل هر مسيرياب جدولي قرار دارد تا بهترين و کوتاهترين مسير بعدي تا مقصد از طريق آن مشخص مي شود، بنابر اين بسته هاي اطلاعاتي حين گذر از مسيرياب ها با توجه به محتويات اين جداول عبور داده مي شوند.
    روشي بنامACR : Ant Colony Routeringپيشنهاد شده که بر اساس ايده کلوني مورچه به بهينه سازي جداول مي پردازيد و در واقع به هر مسيري با توجه به بهينگي آن امتياز مي دهد. استفاده از ACR به اين منظور داراي برتري نسبت به ساير روش هاست که با طبيعت ديناميک شبکه سازگاري دارد، زيرا به عنوان مثال ممکن است مسيري پر ترافيک شود يا حتي مسير يابي(Router) از کار افتاده باشد و بدليل انعطاف پذيري که ACO در برابر اين تغييرات دارد همواره بهترين راه حل بعدي را در دسترس قرار مي دهد.
    + خودم 

    مقدمه :

    انسان هميشه براي الهام گرفتن به جهان زنده پيرامون خود نگريسته است. يکي از بهترين طرح هاي شناخته شده، طرح پرواز انسان است که ابتدا لئورناردو داوينچي(1519-1452) طرحي از يک ماشين پرنده را بر اساس ساختمان بدن خفاش رسم نمود. چهار صد سال بعد کلمان آدر ماشين پرنده اي ساخت که داراي موتور بود و بجاي بال از ملخ استفاده مي کرد.

    هم اکنون کار روي توسعه سيستم هاي هوشمند با الهام از طبيعت از زمينه هاي خيلي پرطرفدار هوش مصنوعي است. الگوريتمهاي ژنتيک که با استفاده از ايده تکاملي دارويني و انتخاب طبيعي مطرح شده، روش بسيار خوبي براي يافتن مسائل بهينه سازيست. ايده تکاملي دارويني بيانگر اين مطلب است که هر نسل نسبت به نسل قبل داراي تکامل است و آنچه در طبيعت رخ مي دهد حاصل ميليون ها سال تکامل نسل به نسل موجوداتي مثل مورچه است.

    الگوريتم کلوني مورچه براي اولين بار توسط دوريگو (Dorigo) و همکارانش به عنوان يک راه حل چند عامله (Multi Agent) براي مسائل مشکل بهينه سازي مثل فروشنده دوره گرد (TSP :Traveling Sales Person) ارائه شد.

    عامل هوشند(Intelligent Agent) موجودي است که از طريق حسگر ها قادر به درک پيرامون خود بوده و از طريق تاثير گذارنده ها مي تواند روي محيط تاثير بگذارد.

    الگوريتم کلوني مورچه الهام گرفته شده از مطالعات و مشاهدات روي کلوني مورچه هاست. اين مطالعات نشان داده که مورچه ها حشراتي اجتماعي هستند که در کلوني ها زندگي مي کنند و رفتار آنها بيشتر در جهت بقاء کلوني است تا درجهت بقاء يک جزء از آن. يکي از مهمترين و جالبترين رفتار مورچه ها، رفتار آنها براي يافتن غذا است و بويژه چگونگي پيدا کردن کوتاهترين مسير ميان منابع غذايي و آشيانه. اين نوع رفتار مورچه ها داراي نوعي هوشمندي توده اي است که اخيرا مورد توجه دانشمندان قرار گرفته است.بايد تفاوت هوشمندي توده اي(کلوني) و هوشمندي اجتماعي را روشن کنيم.

    در هوشمندي اجتماعي عناصر ميزاني از هوشمندي را دارا هستند. بعنوان مثال در فرآيند ساخت ساختمان توسط انسان، زماني که به يک کارگر گفته ميشود تا يک توده آجر را جابجا کند، آنقدر هوشمند هست تا بداند براي اينکار بايد از فرغون استفاده کند نه مثلا بيل!!! نکته ديگر تفاوت سطح هوشمندي افراد اين جامعه است. مثلا هوشمندي لازم براي فرد معمار با يک کارگر ساده متفاوت است.

    در هوشمندي توده اي عناصر رفتاري تصادفي دارند و بين آن ها هيچ نوع ارتباط مستقيمي وجود ندارد و آنها تنها بصورت غير مستقيم و با استفاده از نشانه ها با يکديگر در تماس هستند. مثالي در اين مورد رفتار موريانه ها در لانه سازيست.

    جهت علاقه مند شدن شما به اين رفتار موريانه ها وتفاوت هوشمندي توده اي و اجتماعي توضيحاتي را ارائه مي دهم :

    فرآيند ساخت لانه توسط موريانه ها مورد توجه دانشمندي فرانسوي به نام گرس قرار گرفت. موريانه ها براي ساخت لانه سه فعاليت مشخص از خود بروز مي دهند. در ابتدا صدها موريانه به صورت تصادفي به اين طرف و آن طرف حرکت مي کنند. هر موريانه به محض رسيدن به فضايي که کمي بالاتر از سطح زمين قرار دارد شروع به ترشح بزاق مي کنند و خاک را به بزاق خود آغشته مي کنند. به اين ترتيب گلوله هاي کوچک خاکي با بزاق خود درست مي کنند. عليرغم خصلت کاملا تصادفي اين رفتار، نتيجه تا حدي منظم است. در پايان اين مرحله در منطقه اي محدود تپه هاي بسيار کوچک مينياتوري از اين گلوله هاي خاکي آغشته به بزاق شکل مي گيرد. پس از اين، همه تپه هاي مينياتوري باعث مي شوند تا موريانه ها رفتار ديگري از خود بروز دهند. در واقع اين تپه ها به صورت نوعي نشانه براي موريانه ها عمل مي کنند. هر موريانه به محض رسيدن به اين تپه ها با انرژي بسيار بالايي شروع به توليد گلوله هاي خاکي با بزاق خود مي کند. اين کار باعث تبديل شدن تپه هاي مينياتوري به نوعي ستون مي شود. اين رفتار ادامه مي يابد تا زماني که ارتفاع هر ستون به حد معيني برسد. در اين صورت موريانه ها رفتار سومي از خود نشان مي دهند. اگر در نزديکي ستون فعلي ستون ديگيري نباشد بلافاصله آن ستون را رها مي کنند در غير اين صورت يعني در حالتي که در نزديکي اين ستون تعداد قابل ملاحظه اي ستون ديگر باشد، موريانه ها شروع به وصل کردن ستونها و ساختن لانه مي کنند.

    تفاوتهاي هوشمندي اجتماعي انسان با هوشمندي توده اي موريانه را در همين رفتار ساخت لانه مي توان مشاهده کرد. کارگران ساختماني کاملا بر اساس يک طرح از پيش تعيين شده عمل مي کنند، در حالي که رفتار اوليه موريانه ها کاملا تصادفي است. علاوه بر اين ارتياط مابين کارگران سختماني مستقيم و از طريق کلمات و ... است ولي بين موريانه ها هيچ نوع ارتباط مستقيمي وجود ندارد و آنها تنها بصورت غير مستقيم و از طريق نشانه ها با يکديگر در تماس اند. گرس نام اين رفتار را Stigmergie گذاشت، به معني رفتاري که هماهنگي مابين موجودات را تنها از طريق تغييرات ايجاد شده در محيط ممکن مي سازد.

    + خودم 
    + خودم 
    آموزش فازي در متلب (فقط در يک جلسه)

    متفاوت ترين شيوه آموزش متلب و هوش مصنوعي را با گروه آموزشي ويکي متلب تجربه کنيد.

    با شرکت در دوره هاي آموزشي ما، متلب و مباحث هوش مصنوعي را با کيفيت عالي و در مدت زمان کوتاهي فرا بگيريد.

    مدرسين گروه ويکي متلب، از مولفين کتاب هوش مصنوعي در متلب و همگي از دانشجويان دکترا و کارشناسي ارشد دانشگاه هاي تهران هستند. تجربه کاري اين گروه، تضميني براي موفقيت شماست. با ويکي متلب، وقت شما واقعا طلاست.

    مشخصات برخي از دوره هاي آموزشي ويکي متلب:

    1) آموزش متلب از سطح مبتدي تا پيشرفته (فقط در 1 الي 3 جلسه) - تضميني

    2) آموزش الگوريتم ژنتيک (فقط در يک و نيم جلسه) - تضميني

    3) آموزش شبکه هاي عصبي چند لايه MLP (فقط در 1 جلسه) - تضميني

    4) آموزش شبکه هاي عصبي RBF (فقط در 1 جلسه) - تضميني

    5) آموزش الگوريتم مورچه ها (فقط در 2 جلسه) - تضميني

    6) آموزش الگوريتم PSO يا الگوريتم پرندگان (فقط در يک و نيم جلسه) - تضميني

    7) آموزش سيستم هاي ايمني مصنوعي (فقط در 1 جلسه) - تضميني

    8) آموزش سيستم ها، منطق و کنترل فازي (فقط در 1 جلسه) - تضميني

    پس از گذراندن هر کدام از اين دوره هاي آموزشي، شما مهارت و دانش کافي را براي انجام پروژه هاي هوش مصنوعي در متلب کسب خواهيد کرد.

    براي کسب اطلاعات بيشتر به سايت ويکي متلب مراجعه نماييد:
    http://www.wikimatlab.net

    تلفن تماس: 09125716754
    پست الکترونيک: wikimatlab@gmail.com
    + اميرحسين 

    نسخه قبولي ارشد كامپيوتر (منابع كنكور ارشد كامپيوتر)

    فوريه 13th, 2009

    سلام دوستان.

    نسخه اي كه در حال حاضر مي خوانيد نسخه اي است كه بادوستان دو سال پيش پيچيديم:( و البته جواب گرفتيم! ) اگرچه كه هر سال آنرا آپديت مي كنم.

    -رياضيات:
    رياضيات گسسته : كتاب دكتر قلي زاده (مطالعه تمرين ها) و كتاب پوران پژوهش
    آمار و احتمال : جزوه پارسه + كتاب تست دكتر نيكوكار
    محاسبات عددي : فهم درس از يك جزوه مناسب + تست از كتاب راهيان ارشد
    رياضي مهندسي : كتاب قرمز پارسه (مطالعه روزنامه اي) + جزوه پارسه (مطالعه دقيق) + كتاب تست دكتر نيكوكار(مولف كتاب قرمز پارسه، يك كتاب به رنگ زرد هم چاپ كرده كه بچه هايي كه آنرا خوانده اند، آنرا به كتاب هايي كه ذكر كردم ترجيح مي دهند)

    -مشترك:
    نظريه زبان ها و ماشين ها: مطالعه كامل كتاب لينتز + حل تمرين لينتز + كتاب پوران پژوهش (ضمنا ناشر كتاب هاي مهندس مقسمي هم كتاب خيلي خوبي با دارا بودن تست هاي كافي چاپ كرده است)
    ساختمان داده : كتاب مقسمي + اگر وقت داشتيد نگاه سرسي به پوران پژوهش (مطالعه ضمني كتاب هورويتز، خصوصا تمرين ها)
    سيستم عامل : مطالعه سريع مرجع ( ويليام استالينگ ) + كتاب مقسمي
    مدار هاي منطقي : مطالعه مرجع ( مانو ) + كتاب پوران پژوهش
    معماري كامپيوتر : مطالعه مرجع ( مانو و تمرين هاي كتاب پترسون ) + كتاب پوران پژوهش

    هوش مصنوعي:

    مدار الكنريكي: يك جزوه خوب+ اگر فرصت داشتيد، جزوه پارسه

    طراحي الگوريتم: كتاب كرمن (خصوصا تمرين ها) + كتاب دكتر قلي زاده (حل تمرين كرمن در اينترنت هست)

    هوش مصنوعي: كتاب راسل (خصوصا تمرين ها:كه حل تمرين در اينترنت هست). به تازگي شنيده ام ترجمه خوبي را انتشارات دانشگاه امام رضا چاپ كرده است.

    + اميرحسين 

    سوالات كنكور ارشد كامپيوتر سال 87

    مارس 13th, 2009

    روز بعد از برگزاري كنكور سئوالات كنكور ارشد كامپيوتر 87 را از باجه اي در دانشكده مهندسي خريدم.

    از اينكه فرصت تر و تميز كردن برگه هاي آن شركت كننده ناشناس را نداشتم، عذر خواهم. هر چند كه آن قدر اين برگه ها تميز بود كه حدس مي زنم شركت كننده مزبور تنها به آبميوه و كيك سر جلسه اكتفا كرده بود!

    فايل ها را به سه دسته تقسيم بندي كرده ام:با كليك روي عناوين زير آن ها را دانلود كنيد.

    1-رياضيات و دروس مشترك

    2-تخصصي نرم افزار و معماري

    3-تخصصي هوش مصنوعي

    Posted

    + اميرحسين 
    ث‌) مهندسي نرم‌افزار

    کتاب درس: مهندسي نرم‌افزار، پرسمن. (ويرايش پنجم و ششم).
    مهندسي نرم افزار، سامرويل (ويرايش پنجم).
    تحليل و طراحي نرم‌افزار، بنت‌لي.
    مهندسي نرم افزار کلاسيک و شي‌گرا، ساش.
    ج‌) شبکه‌هاي کامپيوتري

    کتاب درس: شبکه‌هاي کامپيوتري، اندرو اس تننباوم، ترجمه‌ي ملکيان، زارع‌پور و پدرام.
    شبکه‌هاي کامپيوتري و انتقال داده، ويليام استالينگز.
    کتاب تست: 3000 مسئله‌ي حل شده در شبکه‌هاي کامپيوتري و انتقال‌داده، دکتر فتحي و مهندس صفائي.

    ح‌) مديريت فناوري اطلاعات

    کتاب درس: جزوه‌ي دانشگاه اميرکبير.

    دروس ديگر ( با ضريب 1 )
    3) هوش‌مصنوعي ( 10 سؤال )
    کتاب درس: هوش مصنوعي، نوشته‌ي راسل و نوروينگ.
    کتاب نکته و تست : مهندسي کامپيوتر، راهيان ارشد، جلدچهارم.

    4) پايگاه داده‌ها ( 10 سؤال )

    کتاب درس: پايگاه‌داده‌ها، سي جي ديت.
    پايگاه داده‌ها، رامز المصري.
    اصول طراحي بانک‌هاي اطلاعاتي، مصطفا حق‌جو.
    اصول طراحي پايگاه‌داده‌ها، روحاني رانکوهي.
    کتاب تست: پايگاه‌داده‌ها، مقسمي.

    5) سيستم‌عامل ( 10 سؤال )

    کتاب درس:
    سيستم عامل، استالينگز.
    سيستم عامل، سيلبرشاتس.
    سيستم عامل، تننباوم.
    جزوه ي سيستم عامل موسسه‌ي پرسپوليس.
    تست: سيستم‌عامل، مقسمي، درس و کنکور.

    6) معماري ( 10 سؤال )

    کتاب درس: معماري کامپيوتر، موريس مانو.
    معماري و سازماندهي کامپيوتر، استالينگز.
    تست: کتاب پوران‌پژوهش، جلد آبي

    مواد امتحاني کنکور ارشد IT
    کارشناسي ارشدIT :
    اين مقطع در 32 واحد به دانشجويان ارائه مي شود. پذيرش از رشته هاي مهندسي کامپيوتر, مهندسي الکترونيک و مهندسي صنايع نيز صورت مي گيرد.

    گرايش ها

    1- تجارت الكترونيكي
    2-سيستمهاي چند‌رسانه‌اي
    3-مديريت سيستمهاي اطلاعاتي
    4-امنيت اطلاعات
    5- شبكه‌هاي كامپيوتري
    6- مهندسي فناوري اطلاعات (IT)

    ضرايب دروس و مواد امتحاني :

    مواد امتحاني:
    1- زبان تخصصي، 2-دروس مشترك (شامل ساختمانهاي گسسته، ساختمانهاي داده ها، طراحي الگوريتم، مهندسي نرم‌افزار ، شبكه‌هاي كامپيوتري) 3- اصول و مباني مديريت، 4- اصول طراحي پايگاه‌ داده‌ها، 5- هوش مصنوعي، 6- سيستمهاي عامل، 7- معماري كامپيوتر.
    ضرايب به ترتيب دروس عبارتند از:
    1- تجارت الكترونيكي (1، 2، 1، 1، 1، 1و0) 2-سيستمهاي چند رسانه‌اي (1، 2، 1، 1، 1، 1 و0 )
    3- مديريت سيستمهاي اطلاعاتي (1، 2، 2، 1، 1، 1 و0) 4 - امنيت اطلاعات (1،‌ 2، 0، 1، 1، 1و 1)
    5- شبكه‌هاي كامپيوتري (1، 2، 0، 1، 1، 1 و 1)6- ضرايب همانند گرايش تجارت الكترونيكي

    دروس دوره ارشد :

    الف- دانش زير بنائي (دروس اصلي پايه) 6 واحد
    ب- دانش عمليات تخصصي (دروس اصلي تخصصي) 9 واحد
    پ- دانش يک حوزه تخصصي (دروس اختياري) 9 واحد
    ج- سمينار و روش تحقيق در فناوري اطلاعات 2 واحد
    د- پروژه کارشناسي ارشد 6 واحد

    منابع:
    سايت دانشگاه تربيت مدرس
    سايت دانشگاه شريف
    فناوران اطلاعات
    farzaneh_r آنلاين نيست. با تشکر
    + اميرحسين 
    Post منابع کنکور کارشناسي ارشد کامپيوتر و فناوري اطلاعات

    ------------------
    1) زبان تخصصي (با ضريب 1)
    تعداد - 25 سؤال

    2) مجموعه‌ي دروس رياضي (با ضريب 2)
    تعداد - 24 سؤال، هر درس شش سؤال

    الف) رياضي مهندسي
    کتاب درسي: رياضي مهندسي پيشرفته، اروين کريزيگ، ترجمه‌ي عالم‌زاده يا شاهرضايي.
    کتاب تست: رياضي مهندسي، مؤسسه‌ي پرسپوليس.

    ب) آمار و احتمال مهندسي
    کتاب درس و تست: آمار و احتمال، دکتر نيکوکار.
    آمار و احتمال، نوشته‌ي ....، ترجمه‌ي‌عميدي.
    آمار و احتمال، نوشته‌ي دگروت، ترجمه‌ي (استاد بزرگوارم) دکتر عين الله پاشا.

    ج) محاسبات‌عددي
    کتاب درس: آناليز عددي، بابليان.
    محاسبات عددي، دکتر نيکوکار.
    کتاب مهندسي کامپيوتر، خلاصه‌ي درس.

    د) ساختمان‌هاي گسسته
    کتاب درس: ساختمان‌هاي گسسته، دکتر قلي زاده.
    رياضي گسسته، گريمالدي.
    رياضي گسسته، ترمبلي.
    کتاب تست: پوران پژوهش

    3) مجموعه‌ي دروس عمومي (باضريب4)
    تعداد - 30 سؤال، هر درس 6 سؤال

    الف) ساختمان‌داده‌ها
    کتاب درس: ساختمان‌داده‌ها و الگوريتم‌ها در پاسکال، c، c++، هورويتز.
    ساختمان‌داده‌ها و الگوريتم‌ها در جاوا، سارتج سهني.
    ساختمان‌داده‌ها، سيمور ليپ‌شوتز.
    کتاب تست: ساختمان‌داده‌ها، دکتر مقسمي، درس و کنکور.
    جزوه‌ي ساختمان‌داده‌ها، دکتر محمد قدسي، دانشگاه شريف.

    ب) نظريه‌ي زبان‌ها و ماشين‌ها
    کتاب درس: نظريه‌ي زبان‌ها، سودکمپ، ترجمه‌ي جليلي.
    نظريه‌ي زبان‌ها، پيتر لينز ، ترجمه‌ي دکتر صراف‌زاده.
    کتاب تست: کتاب پوران‌پژوهش.

    توضيح: (در دانشگاه تربيت‌معلم، کتابي تدريس مي‌شود که نوشته‌ي دو نويسنده‌ي کره‌اي است و براي آموزش نظريه‌ي زبان‌ها بسيار عالي است. (ارمغان حسن نادري) (
    ج) مدارهاي منطقي

    کتاب درس: موريس مانو.
    کتاب تست: کتاب پوران‌پژوهش، جلد آبي.
    کتاب راهيان ارشد، جلد دو.

    د) معماري کامپيوتر

    کتاب درس: معماري کامپيوتر، موريس مانو.
    معماري و سازماندهي کامپيوتر، استالينگز.
    تست: کتاب پوران‌پژوهش، جلد آبي.

    ه) اصول طراحي سيستم عامل

    کتاب درس:
    سيستم عامل، استالينگز.
    سيستم عامل، سيلبرشاتس.
    سيستم عامل، تننباوم.
    جزوه ي سيستم عامل موسسه‌ي پرسپوليس.
    تست: سيستم‌عامل، مقسمي، درس و کنکور.

    4) مجموعه‌ي دروس تخصصي (باضريب2)

    رشته‌ي نرم‌افزار: (چهار اصل)
    25 سؤال - چهار درس، هر کدام 6 سؤال ، هر سال يکي از درس‌ها هفت‌سؤالي است.

    الف) اصول طراحي کمپايلر
    کتاب درس:
    طراحي کمپايلر، آيهو.
    طراحي کمپايلر، قاسم‌ثاني، جزوه‌ي دانشگاه شريف.
    کتاب نکته و تست : مهندسي کامپيوتر، راهيان ارشد، جلدسوم.

    ب) اصول طراحي زبان‌هاي برنامه‌سازي

    کتاب درس: طراحي زبان‌هاي برنامه‌سازي، پِرَت
    جزوه‌ي طراحي و پياده‌سازي دانشگاه اميرکبير.
    کتاب نکته و تست : مهندسي کامپيوتر، راهيان ارشد، جلدسوم.

    ج) اصول طراحي الگوريتم

    کتاب درس: مقدمه‌اي بر طراحي الگوريتم،معروف و مشهور به CLRS.
    طراحي الگوريتم، نيپوليتان، نعيمي‌پور.
    کتاب نکته و تست : مهندسي کامپيوتر، راهيان ارشد، جلدسوم.
    جزوه‌ي طراحي الگوريتم، دکتر محمد قدسي، دانشگاه شريف.


    د) اصول طراحي پايگاه‌داده‌ها

    کتاب درس: پايگاه‌داده‌ها، سي جي ديت.
    پايگاه داده‌ها، رامز المصري.
    اصول طراحي بانک‌هاي اطلاعاتي، مصطفا حق‌جو.
    اصول طراحي پايگاه‌داده‌ها، روحاني رانکوهي.
    کتاب تست: پايگاه‌داده‌ها، مقسمي.

    رشته‌ي سخت‌افزار:

    الف) الکترونيک ديجيتال
    ب) انتقال داده
    ج) مدار الکتريکي

    رشته‌ي هوش‌مصنوعي:

    الف) مدارهاي الکتريکي
    ب‌) طراحي الگوريتم
    ت‌) هوش مصنوعي

    منابع کنکور کارشناسي ارشد – رشته‌ي IT (مهندسي فناوري اطلاعات)

    1) زبان‌تخصصي (با ضريب 1) ( 30 سؤال )

    2) مجموعه‌ي دروس عمومي (با ضريب 2) ( هر درس 10 سؤال )

    الف) ساختمان‌هاي گسسته
    کتاب درس: ساختمان‌هاي گسسته، دکتر قلي زاده.
    رياضي گسسته، گريمالدي.
    رياضي گسسته، ترمبلي.
    کتاب تست: پوران پژوهش.

    ب‌) ساختمان‌‌داده‌ها
    کتاب درس: ساختمان‌داده‌ها و الگوريتم‌ها در پاسکال، c، c++، هورويتز.
    ساختمان‌داده‌ها و الگوريتم‌ها در جاوا، سارتج سهني.
    ساختمان‌داده‌ها، سيمور ليپ‌شوتز.
    کتاب تست: ساختمان‌داده‌ها، دکتر مقسمي، درس و کنکور.
    جزوه‌ي ساختمان‌داده‌ها، دکتر محمد قدسي، دانشگاه شريف.

    ت‌) طراحي الگوريتم

    کتاب درس: مقدمه‌اي بر طراحي الگوريتم،معروف و مشهور به CLRS.
    طراحي الگوريتم، نيپوليتان، نعيمي‌پور.
    طراحي الگوريتم، قلي‌زاده.
    کتاب نکته و تست : مهندسي کامپيوتر، راهيان ارشد، جلدسوم.
    جزوه‌ي طراحي الگوريتم، دکتر محمد قدسي، دانشگاه شريف.

    + اميرحسين 

    با توجه به اينکه سوالات هوش مصنوعي آزاد تفاوت زيادي با دولتي داره، اول از همه سوالات هوش آزاد رو بررسي مي کنم. اگر در ساير دروس هم تفاوت قابل توجهي وجود داشته باشه حتما بررسي ميشه

    اول از همه سوالات هوش (رشته آي تي) سال هاي 84 تا 86 دانشگاه آزاد رو بررسي مي کنم (من سوالات هوش 87 آزاد رو پيدا نکردم):

    سال 84:سيستم خبره 1 سوال
    جستجوي ناآگاهانه 1 سوال
    منطق فازي 6 سوال
    شبکه عصبي 4 سوال
    الگوريتم ژنتيک 1 سوال

    سال 85:مفاهيم هوش مصنوعي 4 سوال
    منطق فازي 2 سوال
    شبکه عصبي 2 سوال

    سال 86:بهينه سازي هوشمند 1 سوال
    الگوريتم ژنتيک 2 سوال
    منطق فازي 2 سوال
    شبکه عصبي 5 سوال

    خوب همون طور که مي بينيد سوالات هوش مصنوعي آزاد کاملا با دولتي متفاوته و اصلا نبايد کتاب راسل رو بخونيد. معلومه تمرکز اصلي سوالات روي منطق فازي و شبکه عصبي و بعد از اينها الگوريتم ژنتيک هست و توجهي به روش هاي جستجو نميشه و از عامل هاي منطقي و منطق مرتبه اول و استنتاج و... هم که اصلا هيچ خبري نيست! (کلا همونطور که گفتم کتاب راسل رو بي خيال بشيد) من دارم دنبال منبع مناسب براي اين مباحث ميگردم و ايشالا بزودي دربارش صحبت مي کنم. اگر شما هم کتاب خوبي براي منطق فازي و شبکه عصبي سراغ داريد لطفا بگين.

       1   2   3      >