سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پای سیب

برای پنهان کردن یا غیر قابل دسترس شدن فایلهای شخصی چند روش مختلف گفته میشه که از امکانات ویندوز استفاده میکنه :



سه گزینه نشان داده شده در تصویر زیر را بخاطر بسپارید تا در ادامه بحث به آنها ارجاع داده شود.


{ My computer را باز کرده و از منوی Tools گزینه Folder Options را زده و سربرگ View را انتخاب کنید تا این پنجره ظاهر شود }


رایانه 110 - پنجره تنظیمات


نکته : برخی ویروسها برای جلوگیری از یافتن منبع فایل ویروسی ، این گزینه را غیر فعال میکنند.

برای اینکه ویژگی « مخفی سیستمی » را به فایل (یا پوشه ای) نسبت دهیم ، دو راه وجود دارد :


* استفاده از فرمان های DOS : به منوی Start رفته و گزینه Run را انتخاب و در آن دستور cmd نوشته و OK بزنید تا پنجره فرمان DOS ظاهر شود.


از فرمان Attrib برای تغییر ویژگی های فایل خود استفاده کنید. ( در مثال زیر Rayaneh نام پوشه ای است که فرضاً در درایو C قرار دارد و میخواهیم ویژگی System + Hidden به آن بدهیم. در واقع باید مسیر کامل فایل یا پوشه مورد نظر را تایپ کنیم. )


attrib c:\Rayaneh +h +s


نکته : فاصله بین دستورات فراموش نشود.


رایانه 110 - خط فرمان


به همین ترتیب میتوان هر فایل یا پوشه دیگر را مخفی از نوع سیستمی کرد یا مجدداً با دستور معکوس زیر آنها را نمایش داد ( بجای علامت + علامت – نوشته شده است) :


attrib c:\Rayaneh -h -s


نکته : برای دسترسی مجدد به اینگونه فایلها چند راه وجود دارد :


الف) چنانکه در تصویر ابتدایی نشان داده شد ، با استفاده از گزینه های شماره (1) و (3) فایلهای مخفی سیستمی نمایش داده شده و با مراجعه به آدرس مربوطه ، آنها را خواهیم دید.


ب) مرتباً طبق آنچه در بالا گفته شد از طریق فرمان attrib فایلها را مخفی یا نمایش دهیم تا قابل دسترش شود. ( و یا اینکار را از طریق نرم افزاری که در بخش بعد معرفی می شود انجام دهید)


ج) دو روش بالا کمی وقت گیر و ممکن است مشکل ساز شود. راه ساده تر اینکه از پنجره My Computer و از نوار آدرس (Address) ، مسیر پوشه مخفی شده را وارد کنید ( مثلاً C:\rayaneh ) تا مستقیماً به آن پوشه وارد شود.


نکته : برخی ویروسها از ویژگی مخفی سازی سیستمی استفاده کرده تا نتوان فایل ویروسی درون یک وسیله ذخیره سازی (مانند حافظه فلش) ، یا جای گرفته در ویندوز را شناسایی کرد.


* * راه دوم برای « مخفی + سیستمی » کردن یک فایل (یا پوشه) استفاده از برنامه کوچکی که خودم برنامه نویسی کردم. نرم افزار ساده است و هر کس خواست میتونه دانلود کنه. (پسورد نرم افزار Rayaneh110 هست)
دانلود نرم افزار مخفی ساز سیستمی فایل



نکته : روشهایی وجود دارد که باعث میشود توانایی نمایش فایل مخفی کاملاً غیر فعال شود. این روشها از « رجیستری » ویندوز استفاده میکند ، که در آینده و در مباحث رجیستری به آن اشاره میشود.



3- مخفی کردن درایو : اگر میخواهید حجم زیادی از اطلاعات که درون یک درایو هست مخفی شود ، بهتر است یک درایو را مخفی کنید. برای این کار از « رجیستری » ویندوز میتوان استفاده کرد (ولی به دلیل اینکه هم از روش دیگر مشکل تر و هم بحث رجیستری هنوز آغاز نشده ، از این روش صرف نظر میشود)


برای مخفی کردن درایو یک راه ساده تری هم وجود دارد :


از منوی Start گزینه Run انتخاب و دستور diskmgmt.msc را وارد کنید. ( و یا My Computer را کلیک راست کرده و گزینه Manage را زده ، سپس از پنجره ای که باز میشود ، از سمت چپ و در زیر مجموعه Storage ، گزینه Disk Management را انتخاب کنید. )


چنانکه در شکل می بینید ، درایوی که قصد مخفی کردن آن را دارید کلیک راست کرده و گزینه Change drive letter and paths را بزنید. پنجره ای باز شده که از آن با زدن دکمه Remove آن درایو موقتاً مخفی می شود. (محتویات درایو پاک نمیشود). برای بازگرداندن (اضافه کردن) درایو ، همین عمل را انجام داده با این تفاوت که دکمه Add را بزنید. ( همچنین توسط دکمه Change میتوانید «حرف» مختص یک درایو را تغییر دهید. )


رایانه 110 - مخفی کردن درایو


نکته : درایو سیستم ویندوز (درایو فعال که معمولاً C هست) و همچنین درایو بوت (درایوی که ویندوز در آن قرار دارد) را نمیتوان مخفی کرد.


5- استفاده از شیوه های ابتکاری : پسوند فایلها ( سه حرف انتهایی بعد از کاراکتر نقطه «.» در نام فایلها) نشاندهنده نوع فایل است. بنابراین اگر پسوند فایل را هنگام تغییر نام تغییر دهید و به پسوندی غیرمربوط تبدیل کنید ، آن فایل برای ویندوز قابل شناسایی نبوده و باز نخواهد شد !


نکته : در تصویر ابتدایی ، گزینه ای با شماره 2 (Hide extensions for known file types) مشخص شده که توسط آن میتوان تعیین کرد پسوند فایل نمایش داده شود یا نه. برای تغییر پسوند فایلها ، حتماً باید پسوند نمایش داده شود.



به عنوان مثال پسوند یک فایل متنی ( با پسوند doc ) به یک پسوند مانند dll تغییر داده تا شکل ظاهری آن تغییر کند و کاربران دیگر خیال کنند که یک فایل سیستمی است و غیر قابل باز شدن ! حتی میتوان از پسوند های ساختگی مانند dok استفاده کرد و یا پسوند را حذف کرد.


نکته : با این عمل فایلها به صورت کلیک روی آنها باز نمیشود ، ولی اگر این فایلها توسط نرم افزاری که توانایی باز کردن آن نوع فایل را دارد باز شود و یا پسوند آن اصطلاح شود ، مانند گذشته در دسترس خواهد بود. ( به شرطی که بتوان حدس زد چه نوعی فایلی بوده است)


نکته : فایلهای ویروس (و خصوصاً تروجانها) فایل خود را به صورت File.jpg.exe یا شبیه آن در می آورند. چون پسوند exe دیده نمیشود ، کاربر متوجه نمیشود که فایل اجرایی و احتمال ویروس بودن آن هست. ( به دلیل مخفی بودن پسوند فایل فقط File.jpg دیده میشود )


{ برای تشخیص یک فایل اجرایی از روی ظاهر شکل فایل قضاوت نکنید. عبارت Application در توضیحات فایل نشاندهنده این است که فایل اجرایی است. }




6- ترکیبی از روشهای گفته شده در بالا ( بنا به سلیقه شخصی و راحت بودن آن ) ترکیبی از روشهای ساده بالا تضمین کننده این نکته هست که حتی یک کاربر حرفه ای هم بعد از ورود به کامپیوتر نمیتواند به فایلهای شخصی شما دسترسی داشته باشد.


به نکات زیر جهت محکم کاری بیشتر توجه کنید :


* بهتر است فایلها را در یک آدرسی ذخیره کنیم که دسترسی به آن کمتر و قابل حدس زدن نباشد. (مثلاً در مسیر پوشه ویندوز یا حتی پوشه های داخلی تر آن به شرطی که حجم فایلها زیاد نباشد ، چون ممکن است درایوی که ویندوز در آن است با کمبود فضای حافظه مواجه شود)


* فایل را از نوع مخفی سیستمی تبدیل کنید ، اینگونه فایلها از طریق جستجوی معمولی (Search) قابل شناسایی نیست (جستجوی پیشرفته برای آن لازم است)


* تغییر پسوند فایل ، و حتی انتخاب نام مناسب که شبیه نامهایی باشد که ویندوز از آن برای پوشه ها و فایلهای خود انتخاب می کند ، میتواند آن را از شک و ظن به دور نگه دارد.


* اگر فایل یا پوشه ای دارید که به ندرت از آن استفاده میکنید ، زیپ کردن آن و سپس تغییر پسوند آن و حتی مجدداً زیپ کردن فایل تغییر پسوند داده شده و سپس پسورد گذاری روی آن ، و سپس مجدداً تغییر پسوند آن .... با این روش حتی خودتان هم در باز کردن آن فایل دچار مشکل میشوید !


اگر متوجه نشدید به این مثال توجه کنید : مثلاً یک فایل تصویر به نام rayaneh.jpg دارید. آن را زیپ کنید. ( فایل اصلی را حذف کنید) سپس پسوند آن یعنی zip را به bmp تغییر دهید. سپس مجدداً فایل حاصل را زیپ کنید و یک پسورد هم روی آن بگذارید. مجدداً پسوند آن را از zip به یک پسوند دیگر (مثلاً tif ) تغییر دهید ....


تذکر : برای باز کردن این فایل باید عملیات معکوس آنچه انجام داده اید صورت گیرد و اگر فراموش کنید که چه مراحلی را انجام داده اید ، اون وقت حتی خودتون هم نمیتونید اون فایل را باز کنید !



 


نوشته شده در جمعه 88/10/25ساعت 2:55 عصر توسط امیرحسین فرمد نظرات ( ) |



Design By : P I C H A K . N E T

















>