سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پای سیب

 

امنیت فایل های شخصی در ویندوز(2)..........................

 

* و بالاخره یک نکته مهم اینکه حتماً ردّپای فایلها را در ویندوز پاک کنید. شاید بدانید که ویندوز اسامی آخرین فایلهایی که باز کرده اید را نگهداری کرده و از طریق منوی Start > My Recent Documents یا از قسمت Start > Run و یا از بخش History در اینترنت اکسپلورر و قسمتهای مشابه دیگر در دید کاربران قرار می دهد.


برای حذف کردن این اسامی و ردّپاها مراحل زیر را دنبال کنید :


نوار وظیفه (نوار پایین صفحه) را کلیک راست کرده و گزینه Properties را انتخاب کنید تا پنجره تنظیمات آن ظاهر شود. به سربرگ Start menu رفته دکمه Customize را بزنید. در پنجره ای که باز میشود و از سربرگ Advanced دکمه Clear List را بزنید.


رایانه 110 - حذف ردپای فایلها


برای حذف History در مرورگر ، Internet Exporer را کلیک راست کرده و Properties را انتخاب کنید تا پنجره تنظیمات آن باز شود. از سربرگ General دکمه Clear History را بزنید.


7- رمزگذاری Encrypt : روش پنهان سازی که از این به بعد « رمزگذاری» نامیده میشود ، روش مطمئنی است که کمتر به آن پرداخته می شود.


نکته : قابلیت رمز گذاری فقط روی درایوهایی که به سیستم NTFS فرمت شده اند فعال خواهد بود. ( برای اینکه بدانید سیستم فایل یک درایو از نوع FAT32 است یا NTFS ، درایو را انتخاب کنید و جزئیات آن را از ستون سمت چپ پنجره ببینید. و یا درایو را کلیک راست کرده و با زدن گزینه Properties به در جلو عبارت File system نوع سیستم فایل درایو را ببینید. )


نکته : اگر سیستم فایل درایو از نوع FAT32 است ، میتوان آن را به NTFS تبدیل کرد. برای این کار به منوی Start و سپس RUN رفته و دستور cmd تایپ کرده و OK بزنید تا خط فرمان ظاهر شود. از فرمان Convert مانند زیر جهت تبدیل استفاده کنید ( به جای حرف x نام درایو مورد نظر را بنویسید)


convert x: /fs:ntfs


ممکن است کامپیوتر ریستارت شود و قبل از بالا آمدن ویندوز فرایند تبدیل صورت گیرد.


نکته : عمل تبدیل از FAT32 به NTFS باعث از بین رفتن اطلاعات نمی شود. عمل « تبدیل NTFS» با« فرمت NTFS» متفاوت است. عمل Format باعث پاک شدن درایو می شود.



تذکر : سیستم فایل NTFS در ویندوزهای قدیمی مانند ویندزو 98 و ME پشتیبانی نمیشود و درایوهایی که فرمت NTFS داشته باشند در این ویندوزها قابل شناسایی نیست.


* برای رمز گذاری یک فایل یا فولدر ، روی آن کلیک راست کرده ، سپس Properties بزنید. در پنجره ای که باز میشود دکمه Advanced را زده تا پنجره دیگری ظاهر شود. ( شکل زیر ) گزینه Encript contents to secure data را علامت زده تا آن فایل یا فولدر رمزگذاری شود. اگر روی پوشه این عمل انجام میشود ، پیامی ظاهر شده و می پرسد که آیا فقط روی همین پوشه انجام شود یا روی تمام فایلهای درون آن هم رمزگذاری انجام شود ؟


بعد از OK کردن پنجره ها ، رنگ نام آن فایل سبز رنگ میشود ، به این معنی که فایل مورد نظر رمزگذاری شده است.



رایانه 110 - رمزگذاری


نکته : اگر پوشه حاوی مقدار زیادی فایل باشد ، ممکن است فرایند رمزگذاری وقتگیر باشد.
نکته : فایلهایی که « سیستمی » باشند ، رمزگذاری نمیشود.

فایلهای رمزگذاری شده فقط توسط کاربر (User) که روی آن تعریف شده باز خواهد شد. یعنی با تعریف User های متفاوت و پسورد گذاری روی User خود ، کاربران دیگر را مجبور کنید از User های دیگر استفاده کنند.

تذکر : حتی با نصب یک ویندوز دیگر و ورود توسط آن ، قادر به دستیابی به فایلهای رمزگذاری شده نخواهید بود. بنابراین هنگام پاک کردن ویندوز به این نکته توجه شود.
نکته : فرمانی به نام Cipher وجود دارد که از طریق خط فرمان DOS وارد میشود. از طریق این فرمان نیز رمزگذاری امکان پذیر است. همچنین در ویندوز امکاناتی وجود دارد (که باید فعال شود) تا در صورت حذف ویندوز هم بتوان فایلهای رمزگذاری شده را بازیابی کرد (مبحث نسبتاً مفصلی است و جای بحث آن نیست)


به نقل از     http://rayaneh110.parsiblog.com/-252375.htm


نوشته شده در جمعه 88/10/25ساعت 2:56 عصر توسط امیرحسین فرمد نظرات ( ) |



Design By : P I C H A K . N E T

















>