سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پای سیب

 

سیستم اتوماسیون اداری  و  سی.آر.ام    و   ام.اس.پروجکت  و    همه و همه چیز یکپارچه تحت یک پورتال در خدمت شما برای بالا بردن بازدهی سازمانی شما:  

فناوری SharePoint اولین بار در سال 2001 توسط شرکت مایکروسافت به منظور فراهم آمدن بستری برای انجام تعاملات درون

سازمانی ارایه شد. این فناوری در سال 2003 با امکانات گسترده و معماری برای افزودن کدهای سفارشی به نام وب پارت ( معادل پورتلت ها در فناوری جاوا ) وارد بازار پرتال های تجاری شد. این محصول سریع ترین رشد فروش در تاریخ محصولات سرور در شرکت مایکروسافت را از آن خود کرد. (مطالعه بیشتر...)

این مقاله به معرفی فناوری SharePoint و ارایه کاربرد های آن خواهد پرداخت.

شرپوینت مکانی برای ذخیره داده های ناساختیافته ( Unstructured Data ) در سازمان می باشد، مستندات، جلسات وظایف، پروژه ها و هر نوع اطلاعات که ساختار مشخصی ندارند. ابزارهای سازمان دهی، دسته بندی و جستجوی اطلاعات در این فناوری بسیار پیشرفته است، بنابراین ذخیره و بازیابی اطلاعات به سهولت انجام می شود. شرپوینت با افزودن امکاناتی به سرویس دهنده وب IIS یک ابزار برای تولید سایت های اینترانت، اکسترانت و اینترنت می باشد، این ها سایت معمولی نیستند، نرم افزارهای سازمانی زیادی با استفاده از این سایت ها قابل پیاده سازی است که در ادامه محدوده این نرم افزارها و کاربردها آمده است.

 قبل از تشریح جزییات این تصویر یادآور می شوم که فناوری شرپوینت شامل دو محصول متفاوت می باشد.

Windows SharePoint Services 3.0 (WSS 3.0)

    این یک زیرساخت نرم افزاری رایگان است که همراه ویندوز سرور ارایه می شود. مرکز تصویر فوق اشاره به این نرم افزار دارد. شرکت مایکروسافت این زیرساخت را به عنوان یک استاندارد برای طراحی و توسعه نرم افزارهای تحت وب در محیط  Net. معرفی می کند. نرم افزارها و فناوری های زیادی توسط مایکروسافت روی این محیط طراحی شده است و برنامه ریزی آینده این شرکت نیز توسعه بر مبنای این فناوری می باشد. به همین خاطر WSS 3.0 به عنوان یک زیرساخت ( Application Platform ) برای توسعه نرم افزارها مطرح است.

Microsoft Office SharePoint Server 2007 (MOSS 2007)

    این یک نرم افزار تجاری است که مایکروسافت با استفاده از زیرساخت WSS تولید کرده است. در واقع CMS 2002 و SPS 2003 در این محصول ادغام شده اند همچنین فناوری های دیگری چون Business Intelligence & Processes به آن افزوده شده است. این محصول تلاش مایکروسافت برای ورود به بازار Enterprise Applications می باشد.

خاطر نشان می کنم گرچه تصویر ارایه شده از طرف مایکروسافت، شش ناحیه اطراف را مربوط به MOSS معرفی میکند، ولی WSS هم یک محیط پیشرفته برای تعاملات ( Collaboration ) در اختیار سازمان قرار می دهد، با استفاده از WSS نیز میتوان پرتال ایجاد نمود و محتویات آن قابل جستجو است، WSS هم به نوعی امکانات مدیریت محتوا (Content Management) در اختیار شما قرار می دهد، و در محیط WSS نیز می توان فرآیندهای اداری را اجرا نمود. ولیکن این امکانات در MOSS پیشرفته تر است و با سهولت بیشتری قابل اجرا است.

تعاملات سازمانی ( Collaboration )

    هر نوع کار گروهی از یک تیم کاری چند نفره تا یک سازمان بزرگ با استفاده از این فناوری به صورت پیشرفته ایی امکان پذیر است. اشتراک مستندات، ارجاع وظایف به اعضای تیم، پیگیری اشکالات ثبت شده و به صورت کلی همه کاربردهایی که ماهیت پیگیری ( Tracking ) دارند در این محیط انجام می شود. به اشتراک گذاشتن مستندات در مخزن اسناد، و امکان ذخیره اطلاعات در لیست ها دو کاربرد اساسی در این فناوری است. یادآوری کاربران با Email امکان دریافت RSS و دسترسی به لیستها از طریق موبایل، امکان ایجاد Blog و Wiki از جمله امکانات شرپینت برای ایجاد یک محیط تعاملی می باشد.

پرتال

سایت های معتبر رتبه بندی و موسسات تحقیقاتی غیر انتفاعی و مستقل SharePoint 2007 را جزو 3 فناوری اول برای ایجاد پرتال های سازمانی می دانند. (مطالعه بیشتر...) واحدهای مختلف سازمان در پرتالی که توسط فناوری شرپوینت ایجاد می شود، محیط اختصاصی دارند. به عنوان مثال واحد تحقیقات، واحد روابط عمومی، مدیریت منابع انسانی و ... همچنین اشخاص می توانند سایت شخصی داشته و در آن محیط مستندات شخصی را نگهداری کنند یا مستنداتی را در دسترس دیگران قرار دهند. ساختار مدیریت کاربران و مشخصات آنها ( User Profiles ) کاملا یکپارچه با Active Directory است و به صورت متمرکز در شرپوینت مدیریت می شود. بنابراین ساختار سازمانی، ارتباط تخصصی کارشناسان ( Colleague tracking ) اجرای فرآیندهای براساس نقش ( Role base Workflows & Security ) امکان پذیر است و نوعی Social Networking در شرپوینت پیاده سازی شده است.

 


نوشته شده در یکشنبه 89/1/15ساعت 11:27 عصر توسط امیرحسین فرمد نظرات ( ) |



Design By : P I C H A K . N E T

















>