سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پای سیب

جستجوی سازمان

    جستجوی پیشرفته یک عبارت است که قطعا هر نرم افزاری مدعی انجام آن است. جستجوی پیشترفته در اطلاعات سازمان قطعا بزرگترین مزیت شرپوینت است که آن را بی رقیب می کند. شرکت مایکروسافت سرمایه گذاری عظیمی برای رقابت در بازار متورهای جستجو انجام داده است و خروجی این تلاش در MOSS 2007 و Live Search قابل تحقیق است. این فناوری در واقع یک Crawler است که محتویات پرتال شما شامل اطلاعات ذخیره شده در پرتال، محتویات درون مستندات، سایت های اینترنتی خارج از پرتال که به آن معرفی کنید، داده های تجاری سازمان شما که در پایگاه داده های خارج از محیط پرتال ذخیره شده اند، افراد و تخصص هایشان و ارتباط ایشان با شما در Social Networking، اطلاعات ذخیره شده در Exchange Server و ... را جستجو می کند و در Index فایل های خود نگهداری می کند. بنابراین شما از طریق پرتال سازمان به صورت یکپارچه به کلیه این اطلاعات دسترسی دارید. در واقع این یک موتور جستجو است که شما می توانید آن را برای نیازهای سازمان خود پیکربندی کنید، محدوده های مختلف جستجو برای آن تعیین کنید و اجزای اطلاعاتی که باید Index شوند را مشخص کنید. همچنین ابزار مناسب برای توسعه و سفارشی سازی آن وجود دارد.

Microsoft Search Server 2008 (MSS 2008)

    شرکت مایکروسافت قابلیت های جستجو در MOSS 2007 را در این محصول قرار داده و مستقلا برای سازمانهایی که می خواهند از توانایی های جستجو استفاده کنند قابل ارایه است. نگارش MSS 2008 Express Edition رایگان ارایه می شود که به صورت مستقل یا همراه WSS 3.0 قابل استفاده است. بنابراین WSS هم امکانات پیشرفته جستجو در MOSS را با استفاده از MSS دارا خواهد بود. تنها محدودیت نگارش رایگان این محصول با محصول اصلی، عدم امکان استفاده در محیط های چند سرور ( Server Farm ) می باشد.

مدیریت محتوا ( Content Management )

    مدیریت پیشرفته محتویات داخل سازمان و محتویات وب در این بخش گنجانده شده است. امکان مدیریت مستندات و تعریف فرآیندها ی سری و موازی برای گردش مستندات داخل سازمان، امکان تعیین امنیت و سیاست گزاری برای نگهداری یا انتقال مستندات در Repository سازمان، Auditing، Email Integration، و ... از ویژگی های بارز این فناوری می باشد. مدیریت پیشرفته محتویات در وب امکانی است که استفاده از شرپوینت را برای تولید سایت های چند زبانه اینترنت گسترش داده است .(مطالعه بیشتر...) امکان تایید محتویات قبل از انتشار آنها، اختصاص افراد برای بروز رسانی قسمتهای مختلف سایت بدون نیاز به داشتن مهارت های طراحی وب، و ایجاد و ترجمه خودکار صفحات برای دیگر زبان ها بر اساس یک زبان پایه از امکانات آن است.

فرآیندهای سازمان ( Business Processes )

    امکان ایجاد فرمهای مختلف با InfoPath (یکی از نرم افزارهای مجموعه Microsoft Office 2007) و اجرای فرآیند ها و گردش این فرم ها در سازمان، امکانی است که کاربردهای زیادی را با استفاده از شرپوینت قابل اجرا می کند. با امکان Form Server که در SharePoint 2007 ارایه شده است، فرمها در سمت سرور به HTML تبدیل می شوند، بنابراین فرم ها در سمت کاربر با استفاده از مرورگر وب نمایش داده می شوند.

آنالیز داده های تجاری ( Business Intelligence )

    واژه BI امروزه کاربرد زیادی در فرآیند تصمیم گیری در سازمانهای دانش محور و هوشمند دارد. این یک تعریف است که محدوده آن فراتر از فناوری شرپوینت می باشد. به هر حال ابزارهایی که شرپوینت برای کمک به پیاده سازی BI در سازمان ارایه می کند شامل موارد زیر است:

Excel Services

    آیا شما هیچ شرکت کوچک یا سازمان بزرگی را می شناسید که از صفحه گسترده Excel استفاده نکند؟! تقریبا در همه سازمانها Excel نقش اساسی دارد. جالب اینجاست که با وجود اینکه سیستم های نرم افزاری مختلف در سازمان پیاده سازی شده است و این سیستم ها امکانات خود را برای گزارش دهی دارند، ولی همچنان کارشناسان سازمان با استفاده از Excel گزارشات را تهیه و به مدیریت ارایه می کنند! انواع نمودارهای مقایسه ای، چارت ها و گزارشات آماری توسط یک صفحه گسترده تهیه می شود و به نوعی در اختیار مدیریت قرار می گیرد. حال فرض کنید این فایل Excel در پرتال سازمان منتشر شود و مدیریت بدون نیاز به نرم افزار Excel قادر است گزارشات را از طریق مرورگر وب در صفحه شخصی خود مشاهده کند. اگر توجه کنید که فایل Excel می تواند اطلاعات خود را مستقیما از پایگاه داده نرم افزارهای مختلف دریافت کند، بنابراین گزارشات ارایه شده با براساس داده های تجاری بروز می شوند. این ساده ترین و پرکاربردترین روش برای تهیه گزارشات پویا است که Excel Calculation Service نام دارد.

KPIs & Dashboards

    در MOSS 2007 لیستهای KPI وجود دارند که می توان آنها را از طریق SQL Server Analysis Service به داده های خارجی متصل نمود و به این ترتیب صفحه های Dashboard ایجاد می شود که وضعیت کسب و کار سازمان را هر لحظه به مدیریت گزارش می کند.    

Report Center

    مرکز گزارشات یک قسمت از پرتال سازمان شما است که با SQL Server Reporting Service یکپارچه است و گزارشات مختلف که توسط Reporting Service ایجاد شده است را به نمایش می گذارد.

Business Data Catalog

    این ابزاری است که پرتال سازمان را با نرم افزارهای تجاری بیرون از پرتال مرتبط می کند. با استفاده از این ابزار به داده های نرم افزارهای مختلف سازمان متصل می شوید، آنها را جستجو می کنید، از این داده ها در قسمت های مختلف پرتال استفاده می کنید. BDC قوی ترین ابزار است که امکان یکپارچگی نرم افزارها را در پرتال سازمان فراهم می کند.

چرا شرپوینت ؟

    استفاده از SharePoint 2007 ویژگی های منحصر به فردی دارد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

یکپارچگی و ارتباط با مجموعه نرم افزاری Microsoft Office

    این مهمترین ویژگی شرپوینت است که آن را نسبت به فناوری های مشابه ممتاز می کند. کاربران در سازمان های مختلف به راحتی با مجموعه Office کار می کنند، تقریبا همه سازمان های دولتی در کشور ما دوره های ICDL را برای کارکنان خود برگزار کرده اند و کاربران اکنون به خوبی با نرم افزارهای Word, Excel و دیگر نرم افزارهای این مجموعه کار می کنند. Office SharePoint Server همانگونه که نام گزاری شده است، کاملا با مجموعه Office سازگار و یکپارچه است. کاربرانی که کار با Office را آموخته اند به راحتی با SharePoint کار می کنند. برای تشریح این ارتباط به مثال های زیر توجه کنید.

ü      اطلاعات ذخیره شده در شرپوینت را می توانید به Outlook متصل کنید. در این صورت هنگامی که به شبکه متصل نیستید، به اطلاعات سازمان خود به صورت Offline دسترسی دارید. این اطلاعات شامل فایل های ذخیره شده در مخزن مستندات، تقویم های مختلف، وظایف ارجاع شده در پروژه ها، اطلاعات تماس ها و ... این اطلاعات پس از متصل شدن به پرتال سازمان Synchronize می شوند.

ü      وقتی مشغول کار روی مستندی در نرم افزار Word هستید، وظایف ارجاع شده مرتبط با این مستند در نوار بالایی Word به شما نشان داده خواهد شد و می توانید به آن پاسخ دهید. محتویات فایل Word را می توانید مستقیما در سایت اینترنت سازمان یا وبلاگ شخصی خود منتشر کنید. اگر فایل شما یک نامه اداری است، مستقیما از داخل نرم افزار Word گیرنده را مشخص می کنید، فرآیند تایید و ارسال نامه توسط شرپوینت انجام می شود.

ü      محتویات یک فایل Excel را می توانید به لیستهای شرپوینت منتقل کنید، محتویات ذخیره شده در پرتال را می توانید در نمای Excel مشاهده کنید و کلیه عملیات محاسباتی که در Excel وجود دارد، روی محتویات پرتال شما قابل اجراست و از آنجا که کاربران در استفاده Excel مهارت دارند، به سهولت از پرتال سازمان استفاده می کنند. گزارشات و نمودارهایی که یک فایل Excel از منبع داده خارجی تولید می کند را می توانید در پرتال منتشر کنید، مدیریت سازمان از طریق مرورگر وب آنها را مطالعه خواهد کرد. (مطالعه بیشتر... )


نوشته شده در یکشنبه 89/1/15ساعت 11:29 عصر توسط امیرحسین فرمد نظرات ( ) |



Design By : P I C H A K . N E T

















>