سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پای سیب

 

تاریخچه

پرل در سال 1987 توسط لری وال منتشر شد. زبان پرل بطور وسیعی ساختار خود را از زبان C و بسیاری از خصوصیات خود را مدیون زبانهای AWK , LISP , SED , SH می باشد. در حال حاضر می‌توان پرل را در بیش از ?? سیستم عامل بکار گرفت، و کتابخانه CPAN بیش از ????? ماژول را با کد منبع در اختیارتان می گذارد.


 قابلیت‌ها

کاربرد پرل

پرل را امروزه در زمینه های هوش مصنوعی، ژنتیک، نظامی، تحقیقاتی، صنعتی و بطور گسترده ای در اینترنت میتوان یافت . نوشتن یک بانک اطلاعاتی، صفحه گسترده و یا یک وب سرور شاید با پرل کار عاقلانه‌ای به نظر نرسد، ولی امکانپذیر است.


پرل به عنوان یک زبان چسبنده (Glue Language)

پرل به عنوان یک زبان چسبنده می تواند در زبان‌های دیگر مورد استفاده قرار گیرد. به طور مثال می‌توانید در برنامه های .NET از پرل برای پردازش متن و یا هر چیز دیگری استفاده کنید. این قابلیت تنها به .NET محدود نمی‌شود و پرل را می توان در زبان‌های دیگر برنامه نویسی بدون در نظر گرفتن پلتفرم ان استفاده کرد.

پرل به عنوان یک زبان (Cross Platform)

جالب است بدانید نرم افزاری که شما تحت سیستم عامل LINUX و یا MAC نوشته‌اید روی سیستم عامل WINDOWS و UNIX هم اجرا می‌شود. قابلیت (Cross Platform) به شما امکان توسعه نرم افزارتان را بر روی هر سیستم عاملی فراهم می‌کند.

 پرل و CGI

با پا به عرصه گذاشتن CGI به صفحات وب زبان پرل به خاطر قدرت بالا در پردازش متن و تطبیق الگو (Regular Expressions)، در جمله زبانهایی قرار گرفت که بطور وسیعی برای نوشتن CGI بکار گرفته می‌شود.

پرل و شبکه

به خاطر قدرت بسیار پرل درزمینه برنامه نویسی سیستم‌های شبکه بسیاری از متخصصین شبکه و هکرها از این قافله عقب نمانده و امروزه شاهد این هستیم که بسیاری از برنامه های مدیریت شبکه، سیستم‌های Spidering و Exploit ها به زبان پرل نوشته می‌شود.


نکته‌ای که باعث محبوبیت زبان پرل در میان برنامه نویسان شده است اپن سورس بودن این زبان می‌باشد.

 ساختار زبان

 نمونه برنامه

#!/usr/bin/perl 

نوشته شده در پنج شنبه 88/1/13ساعت 5:45 عصر توسط امیرحسین فرمد نظرات ( ) |



Design By : P I C H A K . N E T

















>